رمز عبور را فراموش کرده ام
دلى كه در آن چيزى از دانش نباشد، مانند خانه ويرانه‏اى است كه آباد كننده‏اى ندارد. امام باقر علیه‏السلام
کلاسهای کنکور طلایه داران دانش رشته برق در مشهد
پرسش و پاسخ طلایه داران دانش
WHO

دانش بهداشت حرفه‌اي تلاش مي‌كند با حذف عوامل خطرزاي فيزيكي، شيميايي، رواني و بيولوژيكي يا كاهش تأثيرات اين عوامل، از آسيب‌رسي به كاركنان جلوگيري كند. براي رسيدن به اين هدف، علم بهداشت داراي سه مرحله‌ي مهم و اساسي است كه اين مراحل عبارت‌اند از: شناسايي، ارزيابي و كنترل عوامل خطرزا؛ يعني متخصص بهداشت حرفه‌اي در مرحله‌ي اول، خطر را شناسايي كرده و پس از شناسايي كامل، مقدار خطر را سنجش مي‌كند و در مرحله‌ي آخر به كنترل عوامل خطرزا مي‌پردازد. گفتني است كه مرحله‌ي شناسايي خطر در مقطع كارداني، ارزيابي در مقطع كارشناسي و كنترل در مقطع كارشناسي ارشد بهداشت حرفه‌اي آموزش داده مي‌شود.
پرستاري دندان‌پزشكي
هدف رشته‌ي پرستاري دندان‌پزشكي، آموزش بهداشت دهان و دندان است تا از بيماري‌هاي دهان و دندان پيش‌گيري شود. دانشجويان اين رشته علاوه بر كسب اطلاعات پايه درباره‌ي همه‌ي درس‌هاي دندان‌پزشكي، اطلاعات نظري و عملي درباره‌ي نحوه‌ي مسواك‌ زدن، اصول بهداشت دهان و دندان، فلورايدتراپي و جرم‌گيري به دست مي‌آورند.
فارغ‌التحصيلان مي‌توانند در كارهاي ساده‌ي لابراتواري دندان‌پزشكي، خدمات دندان‌پزشكي در حين كار، بهداشت كاري دندان‌ها، شركت در گروه‌هاي پيش‌گيري از بيماري‌هاي دهان و دندان، قبول مسئوليت امور اداري مراكز دندان‌پزشكي و پذيرش بيماري، همكاري مؤثر داشته باشند.
هوش‌بري
هدف از اين رشته تربيت افراد كارآمدي است كه بتوانند در گروه‌هاي سه يا چهار نفره به عنوان دستيار يك متخصص بي‌هوشي، در يك بخش هوش‌بري انجام وظيفه كنند. درس‌هاي اين رشته به صورت نظري، عملي و كارآموزي در عرصه است. فارغ‌التحصيلان هوش‌بري، توانايي شناسايي دستگاه‌هاي اندازه‌گيري گازهاي خون و ساير وسايل آزمايشگاهي مربوط به رشته‌ي بي‌هوشي و تنظيم و كاربرد آن‌ها، شناسايي دستگاه‌هاي مختلف بي‌هوشي در اتاق عمل و استريليزاسيون آن‌ها، بي‌هوش كردن بيمار زير نظر متخصص و مراقبت‌هاي قلبي و تنفسي و بيدار كردن او در پايان عمل، دردشناسي، احياي قلبي- ريوي و انجام بي‌حسي‌هاي ناحيه‌اي و … در موارد كلينيكي پرستاري به روش علمي و مراقبت از بيماران بدحال را دارند.
تكنولوژي پزشكي هسته‌اي
هدف اين رشته، تربيت افراد كارآمدي است كه بتوانند زير نظر پزشكان و متخصصان در مراكز تشخيصي و درماني پزشكي هسته‌اي و نيز مراكز آموزشي مرتبط، بيماران را در مورد چگونگي مصرف صحيح داروهاي راديواكتيو (راديوداروها) تجويزشده و حفاظت آنان در برابر اشعه‌ي يون‌ساز، عملاً ياري كنند.
تربيت افراد كارآمد در اين رشته با توجه به توسعه‌ي كاربرد راديوداروها و تشخيص و درمان بيماري‌ها و ضرورت تأمين نيروهاي كمكي اهميت بسياري دارد.
تكنسين پروتزهاي دنداني
هدف از اين رشته تربيت متخصصان مورد نياز لابراتوارهاي دندان‌پزشكي مراكز آموزشي، درماني دولتي و خصوصي است. داوطلب بايد از قابليت كافي براي انجام كارهاي دقيق و حساس لابراتوار دندان‌سازي برخوردار باشد.
فارغ‌التحصيل اين رشته به عنوان عضوي از گروه دندان‌پزشكي مي‌تواند در ساختن پروتزهاي دنداني به دندان‌پزشك كمك كند.
بهيار
متصديان اين شغل تحت نظارت كلي در يك واحد بهداشتي و درماني در فعاليت‌هاي پرستاري همكاري دارند و هم‌چنين ممكن است در زايمان‌هاي طبيعي زنان باردار كمك كرده و از مادران و نوزادان مراقبت كنند.
مأموران سالن تشريح
متصديان اين شغل تحت نظارت كلي به انجام اموري از قبيل: كالبدشكافي اجساد بر اساس دستور پزشك، شست‌وشو و تنظيف و حفاظت از وسايل و لوازم و ظروف و ابزار سالن تشريح و احياناً موميايي اجساد بر اساس دستور پزشك مي‌پردازند.
تكنولوژي پرتودرماني (راديوتراپي)
هدف اين رشته، تربيت كاردان در گروه تكنولوژي پرتودرماني است؛ افرادي كه دانش لازم را در زمينه‌ي طرز توليد اشعه‌ي ايكس، مواد راديواكتيو و قوانين مربوط به آن‌ها، انجام تكنيك‌هاي پرتودرماني، شيمي‌درماني، روش‌هاي حفاظت از اشعه‌ي ايكس و تشعشعات راديواكتيو فرامي‌گيرند و پس از فارغ‌التحصيلي مي‌توانند در پرتودرماني‌هاي ساده و تخصصي، بخش‌ها و درمانگاه‌هاي پرتودرماني فعاليت كنند.
تكنسين اتاق عمل
گسترش مراكز بيمارستاني داراي اتاق عمل جراحي و نياز روزافزون به افراد كاردان براي اداره‌ي اتاق‌هاي عمل جراحي، بيانگر نياز جامعه به تكنسين اتاق عمل است؛ افرادي كه مي‌توانند در مسايل فني، پزشكان جراح را ياري دهند. فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در اتاق عمل، كمك‌هاي فني لازم را به جراحان ارائه دهند. هم‌چنين اين دسته از متخصصان مي‌توانند وسايل جراحي و استريل را براي استفاده آماده كنند و اداره‌ي اتاق عمل را به عهده بگيرند.
تكنولوژي جنگل‌داري
يكي از مراحل مهم پيشبرد علوم جنگل و اداره‌ي اصولي جنگل، اجراي صحيح طرح‌هاي جنگل‌داري است. مهندسان جنگل با توجه به اصول تهيه‌ي طرح‌هاي جنگل‌داري و با تكيه بر علوم مختلف مربوط به جنگل، طرح‌هاي جنگل‌داري اعم از جاده‌سازي، جنگل‌كاري، نشانه‌گذاري و بهره‌برداري در مقاطع زماني معين براي هر ناحيه و منطقه را تهيه مي‌كنند ولي براي اجراي طرح‌هاي يادشده در هر منطقه، احتياج به افرادي است كه ضمن آشنايي كلي با مسايل جنگل، در عمل بتوانند اين طرح‌ها را پياده كنند. يك كاردان تكنولوژي جنگل‌داري مي‌تواند علاوه بر اجراي طرح‌هاي يادشده، در ساير عمليات بهره‌برداري، جنگل‌شناسي و جنگل‌كاري نيز مؤثر و مفيد واقع شود.
توليد و بهره‌برداري از گياهان دارويي و معطر
كشور پهناور ايران با آب و هواي گوناگون و شرايط اقليمي مختلف و وفور غني گونه‌هاي گياهي بدون شك مي‌تواند در رديف اول كشورهاي توليدكننده‌ي گياهان دارويي و فرآورده‌هاي آن قرار گيرد. وجود اختلاف درجه‌ي حرارت 50 درجه‌ي سانتي‌گراد، وجود زمين‌هاي ساحلي، كويري، كوهستاني و برخورداري از حدود 300 روز آفتابي و تنوع گونه‌هاي زيستي و اختصاص بسياري از گياهان دارويي به سرزمين ايران، همگي ويژگي‌هايي هستند كه در مقايسه با ساير توليدكنندگان، استعداد بالقوه‌اي را براي توليد انواع گياهان دارويي در سطح وسيع و گسترده فراهم كرده است؛ بنابراين تربيت نيروي انساني كاردان براي استفاده از اين پتانسيل بالقوه مي‌تواند بخشي از نياز كشور را براي نيل به اهداف يادشده، تأمين كند.
تكنولوژي توليدات دامي
تربيت كاردان در اين رشته مي‌تواند ضمن بهره‌گيري از توانايي‌هاي متخصصان دام‌داري و مرغ‌داري، برنامه‌هاي كشاورزي را با بيش‌ترين راندمان كمّي و كيفي همراه كند؛ زيرا اين رشته، اطلاعات لازم را براي كارهاي عملي دام‌داري و مرغ‌داري و تهيه‌ي شرايط و امكانات لازم براي نگهداري دام و طيور در اختيار دانشجويان قرار مي‌دهد.
تكنولوژي چوب
دانشجويان كارداني تكنولوژي چوب، ضمن آشنايي با خاصيت‌هاي مختلف چوب و عواملي كه در تغييرات اين خاصيت‌ها تأثير مي‌گذارند، با حفاظت، تبديل و كاربردهاي متفاوت چوب و مديريت واحدهاي توليد، آشنا مي‌شوند. به اين ترتيب فارغ‌التحصيلان اين دوره، چوب را به طور اصولي‌تر و صحيح‌تر در واحدهاي توليدي به كار مي‌برند و از هنگام قطع درخت تا زمان توليد فرآورده‌هاي مصرفي، بر آن نظارت دارند و مي‌توانند در مراحل اجرايي روند توليدات چوبي خدمت كنند.
تكنولوژي محيط زيست
دانشجويان براي اجراي برنامه‌هاي تدوين‌شده، اطلاعات لازم را در زمينه‌ي علوم پايه، اكولوژي، بيولوژي گياهي و حيواني، كارتوگرافي و نقشه‌برداري، مسايل پارك‌هاي مختلف و فضاي سبز آن‌ها، حيات وحش و شكارگاه‌ها و مسايل آلودگي‌هاي محيط زيست به دست مي‌آورند.
تكنسين امور باغباني
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، عهده‌دار اجراي امور باغباني در زمينه‌هاي عمليات فني و خدمات باغباني و توسعه، اصلاح و احياي باغ‌ها و گلخانه‌ها هستند.
تكنسين جنگل و مرتع
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، عهده‌دار اجراي امور مربوط به جنگل و مرتع در يكي از زمينه‌هاي واگذاري زمين‌هاي ساحلي و جنگلي، پارك‌داري، جنگل‌داري، مرتع‌داري، مهندسي جنگل، حفاظت خاك، جنگل‌كاري و آب‌خيزداري هستند.
كاردان موزه‌ي تاريخ طبيعي
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، عهده‌دار انجام وظايف فني و اجرايي و عملي امور جانورشناسي، فسيل‌شناسي، گياه‌شناسي و خاك‌شناسي از طريق اطلاعات جمع‌آوري‌شده هستند يا با كارشناسان در زمينه‌ي تهيه‌ي طرح‌ها همكاري مي‌كنند.
بهداشت كار دهان و دندان
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، عهده‌دار انجام كمك دندان‌پزشكي از قبيل راديوگرافي، استريليزاسيون، تزريقات زيرِ جلدي و عضلاني و نيز پانسمان‌هاي ضروري، تميز كردن دندان‌ها و اتاق عمل هستند. هم‌چنين با دندان‌پزشك مروبطه همكاري كرده و در زمينه‌ي آموزش بهداشت دهان و دندان نيز فعاليت دارند.
تكنسين بررسي آفت‌ها و بيماري‌هاي گياهي
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، عهده‌دار انجام وظايف فني و اجرايي و عملي مربوط به آفت‌ها و بيماري‌هاي گياهي هستند.
مأمور دام‌داري
متصديان اين شغل، عهده‌دار انجام اموري از قبيل رسيدگي به وضع جسماني، تغذيه، نظافت و چراي حيوانات و نگهداري و بهره‌برداري از تجهيزات و وسايل و لوازم مربوط و هم‌چنين دريافت و توزيع علوفه و ساير مواد خوراكي حيوانات تحت نظر، متناسب با برنامه‌ي تنظيمي و در صورت لزوم تزريق و خون‌گيري يا پانسمان بعضي از حيوانات هستند.
مربي بهداشت مدرسه‌ها
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، انجام امور مربوط به خدمات بهداشتي مدرسه‌ها مانند آموزش بهداشت، به‌سازي محيط و خدمات بهداشتي و درماني را در آموزشگاه‌هاي كشور عهده‌دار هستند.
مأمور اجرايي محيط‌ زيست
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، عهده‌دار انجام امور ساده‌ي مربوط به حفظ حيات وحش و جلوگيري از شكار و صيد غير مجاز و بي‌رويه هستند.
تكنسين دياليز
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، عهده‌دار انجام اموري از قبيل شستن و تميز كردن ماشين دياليز، گذاشتن كليه‌ي مصنوعي داخل محفظه‌ي مخصوص ماشين دياليز و كمك به پرستار در مورد وصل كردن بيمار به كليه‌ي مصنوعي هستند.
كارشناس آموزش كشاورزي
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، عهده‌دار مطالعه و بررسي يا سرپرستي فعاليت‌هاي مربوط به تدريس عملي و نظري مواد آموزشي در زمينه‌ي امور فني كشاورزي هستند.
مدديار معلولان
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، به انجام اموري از قبيل نگهداري و مراقبت، نظافت و استحمام، بهداشت و تغذيه، تعليم و آموزش‌هاي اوليه‌ي معلولان (ايزوله، تربيت‌پذير، آموزش‌پذير) مي‌پردازند.
كارشناس امور انتقال خون
متصديان اين شغل، تحت نظارت كلي، عهده‌دار انجام اموري از قبيل ثبت نام داوطلبان اهداي خون، آماده كردن داوطلب براي اهداي خون، خون‌گيري از داوطلب بر اساس دستورالعمل تعيين‌شده، نوشتن فرم‌هاي توزيع خون، تفكيك خون به گروه‌هاي مختلف و تأمين گروه‌هاي منفي و خون‌هاي ناياب از طريق وسايل ارتباط جمعي هستند.
كارشناس كالبدشناسي
متصديان اين شغل، تحت نظارت اساتيد هيئت علمي، عهده‌دار ارائه‌ي خدمات آموزشي و پژوهشي به دانشجويان رشته‌هاي پزشكي و پيراپزشكي هستند يا در مراكز، به عنوان كارشناس جنين‌شناسي انجام وظيفه مي‌كنند.