رمز عبور را فراموش کرده ام
دلى كه در آن چيزى از دانش نباشد، مانند خانه ويرانه‏اى است كه آباد كننده‏اى ندارد. امام باقر علیه‏السلام
کلاسهای کنکور طلایه داران دانش رشته برق در مشهد
پرسش و پاسخ طلایه داران دانش
Archer de la "frise des Archers"

تاريخ
كتاب‌هاي تاريخ آموزش و پرورش فقط به بازخواني گذشته و هياهوي قدرتمندان و پادشاهان مي‌پرداخت و بر همين اساس حتي بهترين دانش‌آموزان نيز تاريخ را مجموعه‌اي از حادثه‌ها مي‌دانستند.
اما آيا چنين ديدگاهي صحيح است؟ آيا علم تاريخ مثل يك داستان يا رمان، مجموعه‌اي از حادثه‌هاي تلخ و شيرين را به حالت روايي و نقلي محض منتقل مي‌كند و هدف آن، افزايش معلومات دايره‌المعارفي است؟
دايره‌المعارف بريتانيكا در معرفي علم تاريخ مي‌گويد: «تاريخ، قواعدي است كه ثبت وقايع مؤثر بر مردم يك ملت را با حفظ تسلسل تاريخي و زماني آن مطالعه مي‌كند و مبني بر تحقيق منتقدانه‌ي منابع اطلاعاتي و توضيح دلايل آن‌هاست.»
اين دايره‌المعارف، درباره‌ي هدف تاريخ‌دانان نيز مي‌گويد: «هدف تاريخ‌دانان اين است كه فعاليت‌هاي ثبت‌شده‌ي انسان را مدل‌سازي كنند تا درك عميق‌تري از آن‌ داشته باشند. اين درك از اعمال انسان، موضوعي كاملاً جديد است و به پيشرفت‌هاي علم تاريخ در اواخر قرن 18 و 19 برمي‌گردد كه توسط تاريخ‌دانان حرفه‌اي ايجاد شد.» شادروان، دكتر عبدالحسين زرين‌كوب، نيز در كتاب «تاريخ در ترازو» در معرفي علم تاريخ مي‌گويد: «تاريخ، تنها گردآوري روايت‌ها و مقايسه‌ي آن‌ها و شناخت «واقعيت» حوادث گذشته نيست. وراي اين كار، نظر به توجيه و تفسير اين واقعيت‌هاست كه بين جزئيات، رابطه برقرار مي‌كند و آن‌ها را به يكديگر پيوند مي‌دهد. اين كار در واقع عبارت است از تجديد بناي گذشته به كمك مصالح و موادي كه اين‌جا و آن‌جا از بقاياي آوار حادثه‌ها باقي مانده است.»
توانمندي‌ها و ويژگي‌هاي لازم
دانشجوي تاريخ بايد ويژگي‌ها و مهارت‌هاي بسيار داشته باشد تا بتواند درنهايت مورخي موفق شود.
دانشجوي تاريخ يا به عبارتي يك مورخ بايد نظم و دقت فراوان و توان به تصوير و نقد كشيدن وقايع تاريخي را داشته باشد. ضمناً چون تاريخ، علمي بسيار وسيع و گسترده است، مورخ يا بايد اطلاعات وسيعي از رشته‌هاي دانشگاهي و علمي ديگر داشته باشد يا از نتايج تحقيق محققان اجتماعي ديگر استفاده كند.
يكي از استادان دانشگاه مي‌گويد: پايه‌ي علم تاريخ، فلسفه و زمين آن، جغرافيا و ديوارهاي آن، جامعه‌شناسي، اقتصاد، سياست و فرهنگ است و دانشجوي تاريخ بايد با اين علوم آشنا باشد و از نتايج آن‌ها بهره‌ ببرد. تصور غلطي كه در اذهان عمومي به ويژه در برخي از دانش‌آموزان دبيرستاني وجود دارد اين است كه علم تاريخ متكي بر محفوظات است يا به گفته‌ي خود دانش‌آموزان، تاريخ، يك درس حفظي است و دانش‌آموز بايد رويدادها را به خاطر بسپارد؛ كاري كه يك كامپيوتر، بسيار بهتر از انسان انجام مي‌دهد. اما حقيقت اين است كه آن‌چه در تاريخ اهميت دارد، تجزيه و تحليل رويدادها و برقراري رابطه‌ي علّي و معلولي بين رويدادهاست. فردي مي‌تواند در رشته‌ي تاريخ موفق شود كه از پوسته‌ي رويي رويدادها عبور كرده  و مسايل عميق‌تري را درباره‌ي آن‌ها بفهمد و از ارتباط بين دو رويداد، به رويداد سوم پي ببرد و با ديدن يك رويداد، به علت‌هاي پنهان و آشكار آن اشاره كند. هم‌چنين دانشجوي اين رشته بايد با ادبيات فارسي و آمار و رياضي آشنايي داشته باشد تا بتواند به ياري ادبيات فارسي، هم از منابع گذشته كه رنگ ادبي دارند، استفاده كند و هم مفاهيم تاريخي را به خوبي بيان كند و به ياري آمار و رياضي نيز هرچه بيش‌تر زبان دستاوردهاي علم تاريخ را كمّي و داده‌هاي تاريخ را در قالب اعداد بيان كند.
فرصت‌هاي شغلي
تلقي سنتي از رشته‌ي تاريخ اين است كه فارغ‌التحصيلان اين رشته ضرورتاً بايد دبير شوند، در حالي كه زمينه‌ي اشتغال فارغ‌التحصيلان رشته‌ي تاريخ در كشور ما بسيار زياد است. امروزه سازمان‌هاي اسناد بسيار متنوعي داريم و هر كدام از اين سازمان‌ها، انبوهي از اسناد فهرست‌نشده و شناسايي‌نشده دارند؛ كاري كه در حيطه‌ي دانش يك فارغ‌التحصيل تاريخ است. علاوه بر آن، مراكز پژوهشي ما مي‌توانند در سطوح مختلف (از نوشتن مقاله گرفته تا شركت در سطح‌هاي كلان ملي پژوهشي) از فارغ‌التحصيل تاريخ استفاده كنند. بر اساس آخرين برنامه‌ي تدوين‌شده‌ي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري قرار است از فارغ‌التحصيلان دوره‌ي كارشناسي تاريخ در وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان موزه‌ها، مراكز اسناد ملي و صدا و سيما براي بررسي مسايل تحقيقي تاريخ در حد تحقيقات بين‌المللي استفاده شود.
حضور فارغ‌التحصيل اين رشته در وزارت امور خارجه نيز به اين دليل، مهم است كه براي برقراري ارتباط با كشورها بايد پيشينه‌ي آن‌ها در قالب قراردادها و پيمان‌ها اعم از سياسي، اقتصادي و فرهنگي مورد بررسي قرار گيرد؛ كاري كه در حيطه‌ي اطلاعات يك فارغ‌التحصيل تاريخ است.
هم‌چنين بررسي تاريخ، از موضوعات اصلي مطبوعات و نشريات براي بالا بردن فهم و درك جامعه است؛ زيرا جامعه‌اي كه از حيات گذشته در ابعاد مختلف بيگانه باشد، هرگز فهم درستي از حال و برنامه‌ي منسجمي براي آينده نخواهد داشت. پس از انقلاب بسياري از مؤسسه‌ها و سازمان‌ها مثل سازمان اسناد انقلاب اسلامي، اداره‌ي كل آرشيو و اسناد رياست جمهوري، پژوهشگاه تاريخ معاصر وابسته به بنياد مستضعفان و سازمان اسناد ملي با تأسيس پژوهشگاه يا اداره و واحد تاريخ، به تدوين، تأليف و نگهداري اسناد تاريخي مشغول هستند و درنتيجه به فارغ‌التحصيل رشته‌ي تاريخ نياز دارند. البته استادان و كارشناسان اين رشته معتقدند، فارغ‌التحصيلان تاريخ در يك جامعه‌ي توسعه‌يافته مي‌توانند جايگاه واقعي خويش را بيابند؛ زيرا رشته‌ي تاريخ از لوازم توسعه‌ي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي است و فارغ‌التحصيل تواناي تاريخ مي‌تواند در برنامه‌ريزي‌هاي كلان، نقش بسيار مهم و مؤثري داشته باشد.