رمز عبور را فراموش کرده ام
خـداوند، از جـاهـلان بـراى آموختن تعهّد نگرفت، مگر اين كه پيش از آن، دانايان را به آموزش دادن آن متعهّد و موظّف ساخت. امام على علیه‏السلام
کلاسهای کنکور طلایه داران دانش رشته برق در مشهد
پرسش و پاسخ طلایه داران دانش
2 (5)

رشد و پرورش كودكان پيش‌دبستاني
مراكز پيش‌دبستاني مي‌توانند با ايجاد امكانات آموزشي، پرورشي، اجتماعي و رفاهي، شرايط لازم را براي رشد همه‌جانبه‌ي كودكان فراهم كنند. اين مراكز، اولين محيط اجتماعي و در واقع پلي بين خانه و اجتماع بزرگي هستند كه كودك به آن تعلق دارد. در اين مراكز، آگاهي‌هاي اجتماعي كودك رشد يافته و با استفاده از روش‌هاي غير مستقيم آموزشي، فرصتي براي يادگيري وسيع‌تر، غني‌تر و همه‌جانبه‌تر پيدا مي‌كند. اين نوع آموزش با روحيه‌ي جست‌وجوگر، فعال و كنجكاو كودك، سازگارتر است و او را به يادگيري و اكتشاف برمي‌انگيزد؛ بنابراين در كنار خانواده‌ها و هم‌پاي تربيت آن‌ها، لازم است مراكز آموزش پيش از دبستان در زمينه‌ي تكامل همه‌جانبه‌ي كودك نقش داشته باشند.
اهميت اين مراكز، زماني آشكارتر مي‌شود كه بدانيم در بسياري از مواقع، خانواده، وظيفه‌ي خود را به دليل آشنا نبودن با مسايل تربيتي، فقر فرهنگي، كم‌سوادي يا بي‌سوادي، مشكلات اقتصادي، دور بودن والدين از محيط خانه به علت كار و تأمين زندگي، از هم گسيختگي خانوادگي و موارد بي‌شمار ديگر، به خوبي ايفا نمي‌كند. اين‌جاست كه مراكز پيش‌دبستاني بايد كمبودهاي آموزشي، تربيتي، جسمي و عاطفي كودكان را جبران كنند.
رشته‌ي رشد و پرورش كودكان پيش‌دبستاني با توجه به همين ضرورت و نياز به داشتن مربياني مجرب و توانمند، در دانشگاه علوم بهزيستي و توان‌بخشي داير شده است. اين رشته در مقطع كارشناسي، دو گرايش «كودكان عادي» و «كودكان با نيازهاي ويژه» دارد.
1. كودكان عادي
چگونه بايد براي كودكان، داستان گفت، به آن‌ها شعر آموخت و با آن‌ها بازي كرد؟ زبان‌آموزي و آموزش مفاهيم رياضي چگونه بايد باشد؟ اصول اجتماعي، مذهبي و اخلاقي را چگونه بايد به آن‌ها ياد داد تا كودك، رشد كامل و همه‌جانبه‌اي داشته باشد؟
وجود اين پرسش‌ها و پرسش‌هايي مانند اين، همه مؤيد اين نكته است كه بازي، سرگرمي و آموزش در اين مراكز مي‌تواند نقش مؤثري بر جسم و روان كودك داشته باشد. اين گرايش، نقاط اشتراكي با رشته‌ي علوم تربيتي، گرايش آموزش كودكان دبستاني و پيش‌دبستاني دارد؛ با اين تفاوت كه رشته‌ي علوم تربيتي در دو حيطه‌ي كودكان دبستاني و پيش‌دبستاني فعاليت مي‌کند و مربيان مورد نياز آموزش و پرورش را در اين دو حيطه تربيت مي‌كند، اما رشته‌ي رشد و پرورش كودكان پيش‌دبستاني (گرايش كودكان عادي)، زير نظر سازمان بهزيستي كشور است و تنها مربيان دوره‌ي پيش‌دبستاني را تربيت مي‌كند.
2. كودكان با نيازهاي ويژه
اطلاع از ناتواني‌ها، توانايي‌ها و قابليت‌هاي كودكان در سنين پيش از دبستان، به طور چشم‌گيري در موفقيت‌هاي بعدي آن‌ها و پيش‌گيري از اختلال، مؤثر است. از همين رو، در اين دوران، يكي از مهم‌ترين خدماتي كه مربي مي‌تواند انجام دهد، شناخت كودكان تحت مراقبت خود از نظر رفتارهاي فيزيكي و ذهني است؛ زيرا يك مربي در زماني طولاني و در موقعيت‌هاي بسيار طبيعي، كودكان را مشاهده مي‌كند و اگر تفاوتي جدي و زيربنايي در كودك وجود داشته باشد، مي‌تواند اين اختلالات را در بسياري از زمينه‌ها، پيش از اين‌كه جدي‌تر شوند، تشخيص دهد و زمينه را براي كمك‌هاي لازم متخصصان به نحو معتبر فراهم كند.
هدف گرايش رشد و پرورش كودكان با نيازهاي ويژه، تربيت متخصصاني است كه بتوانند در اين زمينه، فعاليت و نيازهاي جامعه‌ي ما را برطرف كنند.
توانمندي‌ها و ويژگي‌هاي لازم
مربي كودكان پيش‌دبستاني بودن، از سخت‌ترين كارهاست؛ زيرا رفتار، طرز صحبت و بيان، نگاه، پوشش، راه رفتن و در كل، همه‌ي كارهاي مربي، در كودك نقش جاودانه مي‌بندد و كوچك‌ترين لغزش مربي، بر گروهي از كودكان اثر منفي مي‌گذارد. از سوي ديگر، مربي كودكان بودن، از بهترين كارهاست؛ زيرا وي با شخصيت و روح انسان‌هايي پُراحساس و پُر از شور معصومانه سروكار دارد و پايه‌ي جامعه را مي‌سازد.
به همين دليل، دانشجوي اين رشته بايد فردي پاك، صادق، سالم و پرانرژي و عاشق كودكان و آشنا با روان‌شناسي كودك باشد. هم‌چنين لازم است كه وي فردي خلاق و سازنده باشد تا بتواند شيطنت و كنجكاوي كودكان را به بهترين راه سوق دهد و از شجاعت و جسارت كودك براي يادگيري، كشف دنياي پيرامون و پرورش هوش و استعداد او بهره گيرد.
فرصت‌هاي شغلي
فرصت‌هاي شغلي بسياري براي فارغ‌التحصيل اين رشته وجود دارد؛ زيرا بي‌شك هر مركز پيش‌دبستاني مايل است از مربيان مجرب و متخصص برخوردار باشد؛ كارشناساني كه مي‌توانند سطح كيفي مركز را در حد قابل توجهي افزايش دهند.
در ضمن فارغ‌التحصيل اين رشته مي‌تواند به عنوان كارشناس آموزش و برنامه‌ريزي در سازمان بهزيستي كشور، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و مراكز كودكان استثنايي فعاليت كند.