رمز عبور را فراموش کرده ام
هر گاه خداوند (بخواهد) بنده‏اى را پست گرداند، او را از علم بى‌‏بهره سازد. امام على علیه‏السلام
کلاسهای کنکور طلایه داران دانش رشته برق در مشهد
پرسش و پاسخ طلایه داران دانش
کشور : جمهوری اسلامی ایران
نشانی : مهر شهر کرج - بلوار شهرداری خیابان 100پلاک 631
وب سایت : http://qc.ut.ac.ir
شماره تلفن : (۰۲۶۱) ۳۴۰۹۰۶۷ - ۳۴۰۹۱۷۲
dan

واژه «فرهنگ» از جمله واژه هایی است که به رغم ده ها تعریف ریز و درشت از سازمان هایی همچون یونسکو، همچنان دارای ابهاماتی است هر چند بسیاری از این تعاریف دارای محورها و شاخص های مشترکی باشند.
«روابط عمومی» از جمله واحدهای سازمانی است که تا کنون صدها تعریف از آن به عمل آمده از جمله « رکس هارلو» تا سال 1976 پیش از 450 تعریف از روابط عمومی گردآوری کرده است.
با وجود نقاط مشترک در بسیاری از این تعاریف، نمی توان از گونه گونی این تعاریف چشم پوشی کرد. بدون شک از جمله مهم ترین دلایل این تنوع تعاریف، وظایف مختلفی است که بر عهدة این واحد سازمانی قرار می گیرد، که این وظایف مختلف به نوعی به نگاه مدیران سازمان ها به این واحد مربوط می شود.
اجازه بدهید قبل از هر چند تعریفی که رکس هارلو از روابط عمومی ارائه کرده است تقدیم حضور کنیم. بدون شک این تعریف بسیاری از ابعاد و وظایف روابط عمومی سازمان ها را در بر می گیرد و ما را از بسیاری تعاریف بی نیاز می سازد.
« روابط عمومی نقش مدیریتی متمایزی است که بر ایجاد و حفظ خطوط متقابل ارتباط، درک، پذیرش و همکاری میان یک سازمان و عموم مردم کمک می کند، مستلزم مدیریت مسائل یا امور است، به مدیریت کمک می کند تا از نظرات عموم باخبر شود و نسبت به آنها واکنش نشان دهد، مسئولیت مدیریت را برای خدمت در جهت منافع عموم تعیین و بر آن تاکید می کند، به مدیریت کمک می کند تا به موازات تحول حرکت کرده و به طور مفید از آن بهره گیرد، به عنوان یک نظام هشدار برای پیش بینی روندها به کار می رود و از پژوهش و فنون ارتباط اخلاقی به عنوان ابزارهای اصلی خود بهره می گیرد.»
همچنین در گردهمایی جهانی سال 1978 انجمن های روابط عمومی که در مکزیک برگزار شد، اعضای شرکت کننده این تعریف از روابط عمومی مورد قبول واقع شد:
« روابط عمومی هنر و علوم اجتماعی تحلیل روندها، پیش بینی عواقب آنها، مشاوره با سران سازمان ها و اجرای برنامه های طراحی شده ای است که هم به نفع سازمان هستند هم به نفع عموم.»
مؤسسه روابط عمومی (IPR) که عمده ترین نهاد حرفه ای برای کارگزاران روابط عمومی است و در سال 1948 تأسیس شده است. تعریف زیر را از روابط عمومی ارائه نمود.
« روابط عمومی عبارت است از تلاش برنامه ریزی شده و مستمر برای ایجاد و حفظ حسن نیت و تفاهم میان یک سازمان و عموم مردم.»
واژه های کلیدی تعریف مذکور«تلاش»، «برنامه ریزی شده»، «مستمر»، «ایجاد حسن نیت»، «بین سازمان و مردم» هر کدام گویای بعدی از ابعاد مهم روابط عمومی است و در حقیقت گسترة کیفی و کمی این واحد تأثیرگذار را به تصور می کشد.
تاریخچه روابط عمومی
تاریخچه تشکیل روابط عمومی نیز چندان روشن نیست. این دشواری در واقع ریشه در عدم شفافیت تعریف آن دارد. روابط عمومی در اواخر قرن هیجدهم به صورتی نیمه رسمی در اروپا شکل گرفته، به مرور زمان تشکیلات آن منسجم گردیده است. به طوری که امروزه یکی از اساسی ترین و مهم ترین واحدهای هر سازمان محسوب شده، نگرش سازمان را به افراد غیر سازمانی و نگاه افراد بیرونی را به سازمان سمت و سو می دهد.
روابط عمومی در پردیس قم دانشگاه تهران پیشینه ای بیست و یک ساله دارد. در زمان ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهیان بر پردیس قم یکی از کارشناسان پردیس حکمی به مسؤولیت روابط عمومی پردیس ( مجتمع آموزش عالی آن زمان ) را بر عهده گرفت .
نامبرده هم اکنون نیز مسؤولیت روابط عمومی را بر عهده دارد.
امید است بتوانیم در جهت اهداف عالیه این واحد موفق و مؤید باشیم.